STOCKHOLM INTERNATIONAL HORSE SHOW !

Jag har jobbat som funktionär på Globen hela helgen. Phu!
Nu är man trött och full av intryck.
Bäst tyckte jag att "Harmonie in Black and White" var.
Vilken uppvisning, av samspel mella olika djur och människa. Jag är helt begeistrad.
Det var en kvinna som red in på en skimmel,  ihop med 4 lösa Bordercollies.

Sedan kom 4 stora svart/vita getter in,  med STORA horn. Hon satt till häst och visslade på hundarna. Med en sån där vallhunds-pipa, som jag har testat på Torpvallarens kennel. Den är jättesvår att få en ton ur.
Med olika signaler styr hon hundarna. Till att valla getterna.

Hundarna styr getterna genom 2 portar och över ett hinder!
Jo, 4 getter HOPPADE! över en hög metallbock!

Sedan samlar hon ihop hundarna, så att dom med sin närvaro föser getterna UNDER MAGEN PÅ HÄSTEN!!!!!!
USCH!
Det var läskigt att se de stora hornen stryka hästens buk.
Till sist lägger hon hästen ner. Hundarna styr getterna, så klättrar dom ÖVER hästen!
Jag är full av beundran inför denna ryttarinna som kunde hålla 9 djur i full kontroll samtidigt.
Visst hade hon en otrolig hjälp av sina duktiga hundar. Men det var en helt fantastisk show.

Holland var samarbets-land i år.
Dom visade upp en vacker kadrilj. Kolsvarta Frieserhästar, med meterlånga manar, som gick svår dressyr.
Ja, så är det vardag igen.
Tillbaks till lervällingen och det eviga regnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0