KYLSLAGEN DAG = KOLIK-RISK.

Den här vintern drabbas ovanligt många hästar av KOLIK!

Såna här dagar, som idag, är alltid "riskdagar" för Dixie. Då står hon mest still och tjurar mot kyla, blötsnö och isiga vindar.
Redan i morse anade jag att det var på G. Lös avföring i boxen och inte mycket skit.
Jag blir alltid orolig då, och fodrar med MER stråfoder.
Varpå hon äter mer, som stoppar upp i tarmen, eftersom hon inte rör sig så mycket.

Det blir liksom en ond Cirkel..........
 Hon låg i boxen kl 19.00 på kvällen. Inte bra.
Inga tarmljud i magen.

Ut och gå..............
Inget liv i magen alls.
Ut och longera lite lätt.

Tänk, vad vi känner varann efter 13 år tillsammans, jag och DIXIE.
Hon sprang några varv, vilade, vände.
Gick några varv åt andra hållet. Stannade.
Utan att jag egentligen sa någonting......

Jag frågade: "Mår du bättre nu?"
Jag förstod att hon ville in i boxen igen.
Hon kom in och faran var över för i kväll. Phu!

Hon är en helt fantastisk häst som jag älskar.
Men hon ställer höga krav på sin matte.

En bild från sommarhagen på min Älskade Dixie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0