SELEN PÅ.

Igår fick jag tillbaka min gamla ponny-sele som vi har haft så roligt med.
Oj vad vi körde med Zabina, vår c-ponny. Hon var SÅÅÅÅ ROLIG att köra med.

Men nu skulle ELLIOT få prova selen. Så, ikväll selade jag på honom. Selen var lite liten.
Den passar just nu, men inte om han växer mycket mer (som jag hoppas på).
Jag var lite försiktig med svanskappan.

Jag glömmer aldrig en Islandshäst som fick fullkomligt spelet, när man satte på en svanskappa.
Hovarna bixtrade mot stallgolvet. Hon hoppade och studsade som värsta guttaperka-bollen.
Hon höll på att krypa ur skinnet innan man fick loss svanskappan igen.

Först lade jag den bara runt svansen. Sedan gjorde jag nya hål i remmarna, så den skulle passa bra.
Så selade jag på honom ordentligt.
Som vanligt hände.......INGENTING.
Han stod lugnt och mumsade på sitt hö.

Imorgon ska jag ta en promenad med selen på. Duktiga ELLIOT!

Apropå duktiga hästar. VIZZLA är så snäll. När jag ska sköta om ögat, behöver jag knappt ha grimman på.
Hon sänker huvudet och låter mig peta in salvan i ögat på henne.

Kommentarer
Postat av: Tette

du är utmanad

tettes.bloggspace.se

2010-02-08 @ 22:11:02
URL: http://lillatjabos.blogg.se/
Postat av: Sabina

Hej Tinka!

Kul att du funderar på fullblod på Dixie. Jag har ju i flera år gått i liknande tankar, fast lite tvärtt om när det gäller Tiger. En Quarter eller en Paint. Fölet blir ju samma som för er, fast tvärtom

Jag gick in på "Swedish Paint Horse Association"s hemsida och hittade lite roligt där faktiskt. Här är lista på Fullblods hingstar (& en och annan Quarter) som är godkända för avel hos dem. Tänkte att det kanske kunde vara intressant!



Quarterhingstar och fullblodshingstar

Quarter och fullblod får användas i Paintaveln. Kontrollera med hingstägaren om hingsten är registrerad för paintavel, eller om hingstägaren är villig att registrera den, annars får du själv betala registreringen av hingsten för att senare kunna registrera ditt föl. OBS! Det är lägre kostnad om hingsten registreras före betäckningen. Är du hingstägare och har regat din hingst hos APHA för avel, är du välkommen att höra av dig så lägger vi upp info nedan. Två fullblod var med på listan! Var av ena var Black Diamond.



Hingstar listade hos APHA xx = fullblod (APHA reg.nr. inom parentes)



Black Diamond xx (T0053137) Karin Tedesund, 0415-80019, 0707-398 022



Cash N Smart (Quarter), Johan Fridberger, Hallagårdens Hästcenter, 0502-310 75



CC Little John Gray (Quarter), Stina Gatel, 0702-165 169



Colour Your Dash xx Jill Lindh, 0586-551 30



LJS Black Leo (Quarter), Carola Westman, 0550-322 22



Mega Jac Dance (Quarter), Medusa Horse, 070-215 21 93



Rosas Royal Bob (Quarter), Helen Gustavsson, 0703-45 79 55



Smart Lena Whiz (Quarter), Therese Blomdahl, 0734-233 958



Tyvärr är jag nog lite rädd att även med en fullblods hingst så blir nog Dixies föl inte så stort. Fullbloden brukar ju i regel inte heller vara så stora.

Men du kan ju gå in på www.sfaf.se Det är Svenska Fullblods Avelföreningen. Eller använda denna länk: (markera länken och klicka sen uppe i menyraden på redigera, och sen kopiera) http://www.sfaf.se/Hingstkatalog%202010.pdf för att komma direkt till deras hingstkatalog!



Fullblods hingstarna som verkade i halvblodsavlen 2009 var:

Eighty Eight Keys xx 821

Goldmine xx 984

Homme d'Honneur xx 1055

Mr Carrera xx 1123.



Om det inte var för att tiger är dräktig, och jag inte vill skicka henne och föling ända ner till skåne, så hade Black Diamond varit ett hett alternativ. för jag är faktiskt väldigt sugen på ett till rent fullblod åt mig själv.



Själv tittar jag på en massa hingstar just nu. På hoppsidan är: Balougraph 1150, Aerline H 949, Camaro M 979, Caressini L 1105 & Ludwigs Champion 1129 några av dem som jag tittar på just nu. Men det ska bli spännande att se Fighting Alpha på bruksprovet i år! Tyvärr får jag följa det vi nätet. Kan ju inte ta mig ner!



Andra Fullblods hingstar som jag gillar är: (Finns i katalogen för fullblods hingstar)

Chain of Life

Distant Thunder

Funambule

Heart of Oak

Homme d’Honneur

Maybach



Jag hade faktiskt ingen aning att man kunde prenumerera på Equipe. Tack för att du sa det. Det måste jag genast göra!



Hoppas jag har varit till någon hjälp!!



kramar // Sabina



P.S. Kul att du gillar bilderna. Tycker själv att dem blev ganska bra. Synda att träden var i vägen bara.

2010-02-09 @ 18:34:17
URL: http://www.sabina.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0