LARMET GÅR!

Jag måste bara säga att jag har underbara grannar.
Här på Gudö tar vi hand om varann!
Det kom en helt främmande bil upp på vår infart. Ut sprang en man som berättade
att en av hästarna i hagen låg ner, och de andra stod och luktade på henne!

PANIK! Man hinner tänka mycket ska ni veta.
Dixie brukar ha KOLIK, när det blir kallt så här på en gång.

Men TÄNK om hon har KASTAT fölet?
Vad är det dom andra luktar på?

Jag slängde mig på cykeln och trampade i ilfart till hagen.
Jag VET att jag är en "Drama-Queen"
Men i hagen låg en DÖD häst!

Hon låg platt på sidan, rörde inte en fena.
De två andra, Vienna och Vizzla, stod vakande vid hennes sida
Jag var övertygad om att hon var död, när jag rusade dit.

Dixie har dött av komplikationer av fölet? Kolik? Inre blödning?
Hur får jag bort en stor hästkropp nu i mörkret?
Nödslakt? Hämtar dom hästar? Eller måste hon ligga kvar?

Då, reste hon på huvudet. "Jag har ju bara kolik". Tycktes hon säga.
PHU!
Då blev jag lycklig.
Hem igen efter grimmorna, hämta hem hästarna och packa in Dixie i varma täcken.

Bara kolik, är ju inte så bara.
I 5 timmar har jag tittat till min älskade häst.
Vandrat med henne. Longerat henne, masserat henne. Allt för att få igång tarmarna igen.
Nu ikväll gnäggade hon, och sa att hon ville äta lite hö.
HURRA! Faran är över för den här gången. IGEN!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0