LÖSHOPPNING.

Idag var det löshoppning på Jursta igen.

Hon är rolig VIZZLA. Det där med inkallning är ju inte riktigt klart än.
Fast jag vet att det är jag,  med alla mina förväntningar och min livliga fantasi. Som ställer till det.....

När jag kommer med transporten till hagen. Så lämnar hon flocken och går längst bort i hagen och tittar bort.
Jag vill förstås att hon ska komma skuttande som en glad hund och säga. JAG VILL, JAG VILL, JAG VILL FÖLJA MED!

Så gör hon inte.

Jag lägger ut lite hö till "tanterna". Vizzla total-dissar mig.
Jag närmar mig med grimman i högsta hugg.
Hon går ännu längre bort, vänder sig om o tittar på mig.
Jag lockar..... FEL!
Hon går förbi mig.

Jag blir lite fundersam. Ska jag jaga bort henne för att få henne till mig........?

JUST DÅ!
Bestämmer hon sig för att komma fram till mig.
Jag VET! Jag beter mig som en hundägare som ÄNTLIGEN får tag på sin hund. Jag sträcker mig efter henne och "fångar" henne. Så ska jag ju INTE göra.

Men, men. Vi kom iväg till Jursta i alla fall.
Hon hoppar lite oengagerat. Jag vill driva henne lite mer innan hindret. Det får jag inte, säger Malin.
För att inte stressa henne.

Idag var hon inte stressad. Hon ville till och med, gärna bli infångad. Bra!
Jag fick en film på hoppningen:


 http://www.youtube.com/watch?v=6y0hYH3IKeY&feature=player_profilepage


Men det var ju inte så flaschigt idag. Jag trodde att Malin sänkte hindret. Så jag stoppade undan kameran. Då hissade hon upp hindret istället. Och VAD HON HOPPADE!
Naturligtvis fick jag inget kort på DET språnget.
Då tog hon i ordentligt. Hon hoppar så fint.<3

Jag blir väldigt glad. Nu, när Malin talar om hur mycket hon tycker om VIZZLA.
"När jag gick upp i morse, så ville jag helst ligga kvar i sängen. Men så kom jag på att VIZZLA skulle löshoppa idag. Då skuttade jag ur sängen med glädje." Sa hon.
Kan man få bättre beröm för sin häst?

När vi kom hem passade jag på att tvätta VIZZLA. Fy, vad hon var skitig.
Efter den långa vintern och torv i boxen. Så rann smutsvattnet av henne.
Hon blev tvättad, men inte ren.
Det behövs nog 3 bad innan hon är fin.

Jag tycker hon blir svartare nu på våren än hon var i vintras.
Sommarpäls = svart. Vinterpäls = skimmel. Har ni hört talas om en sån färg?
Jag hoppas i varje fall att det dröjer länge innan hon blir vit (helst aldrig).

Kommentarer
Postat av: Sabina

Det är väl kul när man får så glad ord om sin häst???

Å det där med kameran? Blir det inte alltid så?? Det blir det iallafall för mig!! Varje gång jag har den med mig händer ingenting. Men så fort man glömmer den eller stoppar undan den ja då jäklar alltså!!! :-)



Madelene från Lill hästen i stav hade en islandshäst som ändarde färg. Var fux på sommaren och skimmel på vintern. Eller om det var tvärt om?? hmm.... Men stor färg skillnad var det iallafall. Men jag har inte sett något halvblod som har haft så stor färgskillnad!



Kram på er och Glad Påsk// Sabina



P.s. Plyma är mycket bättre nu. Febern är borta och hon har börjat stödja på benet, lute grann. :-)

2011-04-22 @ 13:25:09
URL: http://sabina.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0