YLVA OCH HÄSTARNA!

Nu när Ylva är här blir det, som vanligt, VÄLDIGT intensiva dagar.
Hon kom ONSDAG kväll. Då hann vi bara gosa med fölen en liten stund. INDIRA = kelgrisen. LAVA = väldigt avvaktande.
Båda mina döttrar Ylva o Annika + jag var i boxen, alla på en gång. Då gömde sig Lava bakom mamma. Men så småningom kom hon fram och lät sig klappas, avvaktande.

Sen på TORSDAGEN åkte Ylva o jag till VIZZLA, på betet.

Det är första gången hon släppte flocken och kom vandrande genom hagen mot oss. Det kändes! Visst jag har matat henne med kraftfoder, varje gång jag har skött om såret. Nu var såret torrt och fint.
Men det är ändå en alldeles speciell känsla när hästen "släpper sitt fria liv" för att komma till människan.
Det mår man gott av.

Vi matade, ryktade, smörjde småsår. Men bäst av allt var: ATT YLVA RED!
Hon har inte blivit riden på 3 månader. Men vi sadlade, lämnade hagen med hästarna bakom oss. Sen satt Ylva upp o red. Visst, Vizzla var spänd och tittig på allt i skogen. Hon har aldrig varit på uteritt förr.
Men det gick fantastiskt bra.
Jag är stolt och lycklig.

Väl hemma, så åt vi lunch innan vi tog tag i den stora tvätten!

Det innebar att vi schamponerade alla 4 hästarna och SPOLADE MED SLANG!
Fölen var lite förskräckta först. men jag höll i och sa hur duktiga dom var. Det slutade med att LAVA njöt av behandlingen och INDIRA tolererade den. Ibland blir det tvärt om, mot vad man tänkt sig.

Det var en mycket lyckad dag.

Jag måste bara säga att jag är så otroligt stolt och glad över Ylvas handlag med hästarna. Att sitta upp på en treåring, som inte blivit riden på 3 månader och lotsa henne på nya vägar i främmande skog. Det är modigt. Det lugn Ylva har med unghästar, det sprider sig, även till mig.
Jag blir mycket modigare när Ylva är med. Dessutom är det så roligt att ha någon att dela jobbet med.
Att se dom små framstegen tillsammans.

Just det, att hon kommer för några intensiva dagar ibland. Har ju gjort underverk med hästarna.
Jag vet att jag gör grovjobbet däremellan. Men när hon kommer, gör vi dom största stegen i hästarnas fortsatta utbildning. Tex 1:a uppsittningen, 1:a transportresan, 1:a hoppningen med ryttare. Så som igår, när vi gjorde första avspolningen med slang!
Tack YLVA!

Kommentarer
Postat av: Sabina Larsson

Ni är så otroligt duktiga med era hästar! Och du ska inte ha så låga tankar om dig själv Tinka!!! Du är så mycket bättre än vad du tror!!!!



Gud vad kul att Ylva red vizzla!!! Det är så spännande att följa både er och era hästar!!!



Jag ger er ett enormt LYCKA TILL idag med Lava! Och ett lika STORT till imorgon med Indira. Hoppas vi syns imorgon!



Kramar// Sabina

2011-08-13 @ 11:05:42
URL: http://sabina.cybersite.se
Postat av: Jessica och Celine

Hoppas allt gått bra idag. Väntar med spänning på att få höra hur det gått. Kram Jessica

2011-08-14 @ 21:06:48
Postat av: Ylva

Tack för berömmet mamma, det värmer verkligen :)

Det var SÅ kul att komma hem och se de små liven, men det är ju som vanligt den där känslan att man redan "känner" dem genom att man följer bloggen eftersom du skildrar vardagen så bra!

STOR KRAM =)

2011-08-15 @ 18:10:14
URL: http://ylva87.blogg.se/privatearea
Postat av: Marika Granfelt

Hej!



Är intresserad av din häst Vizzla. Vad är det för stamtavla på den?



Hälsningar, Marika Granfelt

2011-08-19 @ 20:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0