DAGEN BLEV BRA!

VIZZLA har rört sig lite orent.......  USCH, vad vi har ororat oss.
Idag var det i alla fall dags att åka till Veterinären för att få en koll.
 
Först visade hon ingen hälta alls. Men efter ett tag började hon nicka lite med huvudet.
Veterinären konstaterade att hon måste korrigeras av en hovslagare!
 
Hon är felverkad. Höger hov flyter ut på insidan. Därmed ställer hon ut benet mer,  för att avlasta det, så växer det änu mer horn på insidan. Så nu gäller det att hitta en skicklig hovslagare som kan korrigera henne.
 
Hon är ju stor och tung, så en liten felställning kan göra  så  mycket.
Skönt att få veta vad det var. Nu får vi hoppas att det hjälper.
--------------------------------------------------------------------------------
 
När VIZZLA var klar. Så red Ylva och jag ut en sväng med RICCY och VIENNA. Det blev en härlig uteritt.
 
Därefter tog vi och jobbade med inridningen av LATINO.  Jag longerade. Han slet och ville sticka mot grinden.
Longerlinan brände sönder mina handskar och ändå fick jag en brännblåsa.
Då tyckte jag han var lite dum.
 
Men jag gav mig inte. Sen, så rullade han på fint i trav runt mig. "Duktig häst"!
 
Vi tränar på att han ska sänka huvudet, på kommandot "ner". Det är väldigt praktiskt när man ska tränsa, eller sätta på / ta av grimman. Han fattar väldigt snabbt. Men försöker bestämma själv. Så det där med "ner" tar lite tid.
Framför allt om man tänker på, att nyss hade han inget förtroende alls för oss. Så måste jag säga att han gör fina framsteg.
 
Ylva hängde lite på honom först. Sedan satt hon upp i sadeln. Han var helt obekymrad. Vi försökte ta lite trav. Men då gjorde han ett kast och försökte dra iväg igen. Men han lugnade sig snabbt.
Så red Ylva lite till i skritt. Start och stopp. Jag leder honom hela tiden. För att undvika olyckor.
Men vi väntar med trav, några dagar till.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Susan

Härligt att följa dina hästäventyr, du måste vara lycklig nu som får vara med dina hästar :))
Fortsatt trevlig sommar / Susan

Svar: Tack Susan! Ja, det är jätteroligt att få jobba med hästarna igen.
Ingrid Carlsson

2012-07-27 @ 20:26:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0