LATINO IV.

Äntligen har jag fått lite nya bilder på LATINO IV.

YLVA och jag hjälptes åt idag. Han har ju inte gått att longera tidigare. Men nu fick vi honom att rulla på i trav runt oss. På en riktigt fin cirkel.

Han var lite frågande först. Men sen gick det riktigt bra.
 
 
 
Ylva var riktigt nöjd med jobbet.
Sen fick jag hålla i, så att hon kunde hänga på honom.
Till sist satt hon i sadeln. Hon har gjort det förut på honom. Men nu var det ett tag sen.
 
Så har inridningen börjat.
 
Han är ju bara tre år. Men han tycker om att att vi håller på med honom. Det är en bra början.
 
VIZZLA och VIENNA ville deltaga, när vi jobbade med LATINO.  Så dom stod och sov utmed staketet, bredvid oss. Dom är roliga, dom där två, hi, hi.
 
 
Sovande VIZZLA, men hon är med, där vi är.
 
.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag slutar aldrig förvånas över hur stoooor Vizzla är! :-) Vienna ser nästan pluttig ut vid sidan om henne. hihi

Sen blev jag lite nyfiken. Du skrev att Latino inte gått att longera tidigare. Å då undrar jag lite hur ni har jobbat och tränat med honom för att få honom att förstå.
Jag vill alltid lära mig nya saker och metoder att träna och lära hästarna. Därför vill jag så gärna veta hur ni gör. :-)
Om det är okej för er så klart!

Kram

P.S Latino ser jätte fin ut!

Svar: Han vände emot mig, som många unghästar gör. Först ledde jag honom runt i skritt. Medan Ylva skötte lina och drivningen. Så han skulle förstå vad vi ville.Men sen tjafsade han lite igen. Då höll jag i linan och försökte peka mot baken för att få honom att förstå "FRAM"! Han hetsade upp sig och tänkte bakåt. Så vi hjälptes åt med drivningen framåt. Ylva kastade lite sand i baken på honom och jag berömde när han tänkte rätt. Det är alltid det där med TAJMING! Alltid sluta med unga hästar när dom tänker rätt. Så får man snabba resultat.
Vi fick till det riktigt bra i bägge varven. Då slutade vi.
Ingrid Carlsson

2012-07-23 @ 20:50:40
URL: http://sabina.xn--hststudio-v2a.se
Postat av: Sabina

:-) Då tänker vi lika dant. Att alltid sluta när det går bra. Och att inte jobba unga hästar för länge. Dem blir fort trötta i huvudet (och kroppen)

Ni gör typ så samma sätt som jag försökte/försöker när mina tjafsar i longeringen. Fast ni har ju turen att kuna hjälpa varandra. Jag är ju oftast själv så jag får ju försöka lösa det ändå. :-)

Jag hoppas att det löser sig och att han tillslut förstår hur han ska göra. :-)

Lycka Till.

Svar: Tack Sabina! Lycka till med dina unghästar. Har du börjat med Busan än?
Ingrid Carlsson

2012-07-25 @ 15:04:01
URL: http://sabina.xn--hststudio-v2a.se
Postat av: Sabina

Tack så mkt! Vi har börjat lite grann. Mest sånna enkla saker som att stå still. uppbunden i gången. gå lite promenader ensam. Har lagt täcke på henne någon gång också. Bara dubbelvikt (så det hänger mer som en filt) på ryggen, inte fastspänt eller nått sånt. Och hon verkar acceptera det mesta faktiskt. tänkt börja lite smått med resårgjord snart. :-)

Svar: Vad roligt. Då kan vi ju fortsätta att utbyta idéer. Allt eftersom vi tränar våra 1-åringar.Jag vill lastträna dom så vi kan åka till ett ridhus snart. Så dom kan börja träna lös-hoppning snart.
Ingrid Carlsson

2012-07-25 @ 21:00:16
URL: http://sabina.xn--hststudio-v2a.se
Postat av: Sabina

Det gör jag jätte jätte gärna. :-) Tänkte försöka komma igång lite mer ordentligt med unghästarna när jag har tvättat och målat klart stallet som jag håller på med just nu. Måste passa på när det är lite uppehåll och värme ute så det torkar så fort som möjligt där inne igen.

Vi har ju hittat ett ridhus inte alls långt ifrån oss, tar kanske 15min från oss. Och nu har vi ju en häst transport så det känns som om jag kommer kunna hålla på lite mer med hästarna nu.
Löshoppning och sånt tänkte jag mest på. Sånt är ju inte lätt när man annars inte ens har en ridvolt att hålla på i.

2012-07-26 @ 21:06:22
URL: http://sabina.xn--hststudio-v2a.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0