VARDAG.


Japp, festen är över och vardags-slitet rullar på, som alltid.
Men ikväll har JOY´S  ROSEGARDEN, Emmas egen uppfödning, kvalat. HURRA!
Det har varit lite motigt för dom ett tag. Men ikväll fick hon 3:e felfria rundan i 1,20. GRATTIS EMMA!

Jag har ridit VIENNA idag. Hon var mjuk och fin. Tränade på galoppstarter från skritt. Halter på tygeln och igångsättning i trav, efteråt. Med forsatt eftergift. Inte helt lätt.

Men igår hopptränade Ylva henne. Hon hoppade flera hinder på 1,30. Härligt att se! Så okomplicerat hon tar sig an alla svårigheter. Hon har ett stort mod. Här kommer 2 bilder från framridningen innan:
 
 
 
Hon börjar bli så fin, VIENNA!
 
Men i 2 dagar har vi jobbat hårt med LATINO IV. Ylva och jag.
Undrar om inte jag blev svettigast?
 
Jag byggde en mindre inhägnad. Där jag longerade honom och jobbade för att han skulle ge efter och inte kännas så stursk. Han var ju osäker på oss från början.
Ibland är det klokt att skynda långsamt.
 
Jag tror det var bra att han fick den här tiden på sig, att bygga förtroende.
Nu känns han lugn, och full av tilltro.
 
Jag höll på länge så han var riktigt trött igår. Så satt Ylva upp och red.
Han gjorde vad vi bad om. Skritt, trav, halt och framåt igen.
 
Förut när vi höll på, så rusade han undan. Då söklte han inte kontakt och trygghet hos oss. Utan ville bort från oss som skrämdes. Det är en helt annan häst nu.
 
Idag behövde han inte jobba så länge innan Ylva satt upp. Idag kunde jag också släppa longerlinan för första gången. YLVA är verkligen duktig på inridning. Men hon har ju jobbat med mycket unga hästar i olika stall. Nästa år är det dax att sitta upp på våra ettåringar (som då är två år).
 
Det är roligt att jobba med unga hästar. Dom lär sig så fort, och om allt blir rätt från början så blir det så bra.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0