TRÄNING OCH BETESSLÄPP.

Jag ville passa på att träna i rundcorallen. Innan jag skulle leda unghästarna till nya hagen.
Det gick jättebra. Tömkörning med sidepull, tömkörningsgjord och 2 longerlinor.
 
INDIRA skötte sig utmärkt. Hon protesterade lite när jag skulle bestämma riktningen. Hon ville INTE ta styrningen i sidepull. Hon körde ner, eller upp, skallen och protesterade.
Jag tänkte, det är lika bra vi går igenom det här nu. Så slipper man konflikten i bettet senare.
 
Jag trodde att sidepull var ett mycket milt styrmedel. Men efteråt upptäckte jag att hon hade skavt upp ett köttsår på nosryggen. Stackars INDIRA!
Det är klart att hón protesterade.
 
Vi slutade när hon gav fint och gjorde som jag bad om. Men jag skämdes efteråt. När jag såg vad som hänt.
 
Med LAVA tog jag det lugnare. Hon fick inget sår på nosryggen. Phu!
Men bägge tömkördes och gjiorde ett mycket bra jobb.
 
Sen gick jag till nya hagen med INDIRA och LAVA. Dixie fick vänta på sin tur. Hon gnäggade upprört.
Åh, vad dom blev glada. Dom har haft stora ytor i vinterhagen. Men inte galopperat som nu. Som dom sprang.
 
Dom blev alldeles svettiga och skummade mellan bakbenen.
När DIXIE kom dit, lugnade dom ner sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0