VIENNA.

Nu har jag ridit 3 ggr. sedan jag började rida henne igen. Efter min vinterdvala. Det är då man kommer på varför det är så underbart med hästar.
Här longers hon.
 
Men i ridningen tränar jag på det jag har gjort med min Quarter förut. Jag saknar ju Westernridningen.
Den är så härlig. När hästen går som smör i solsken och bara är ett med ryttaren.
 
Då är ridning som "knark" för mig. Man vill bara ha mer.
 
Vi börjar markarbetet med öppnor, slutor, skänkelvikningar och fina hörnpasseringar. När det funkar. Hon fuskar gärna. Då rinner hon iväg alldeles för snabbt, utan att jobba genom kroppen ordentligt.
 
Jag förstår inte hur en häst kan göra alla rörelser, utan att anstränga sig det minsta?  VIENNA är en fena på det.
Men om man knackar på och påminner henne om att hon ska anstränga sig. Då pustar hon, och stönar. Men börjar röra på kroppen.
Då kommer vi till galoppjobbet. Hon ska göra en "Rollback"  , komma fram i galopp, mjukt och fint.
Sen stoppa upp, Rollback och ny galoppfattning. Jodå, det går väl riktigt bra för det mesta.
 
Vi avslutar med enhansfattning och försöka med "Neckreining" runt alla bommar och hinderstöd. Som om vi red i skogen runt träden.  Då går hon i en fin båge framåt, nedåt och jobbar på bra. Bäst går det åt vänster. Till höger är hon fortfarande stelare. Men vi ska jobba på med detta och se om det blir bättre.
 
RIDNING ÄR SÅ JÄKLA KUL!  Jag vill bara lära mig mer, mer, mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0