MIN DAG.

Idag var det min tur att fixa stallet och rida VIENNA.
 
Här sitter Ylva på vår fina häst.
 
Jag jobbar vidare med dressyren. Jag fick en hel ridlektion av EMMA sist jag var i ridhuset.
Det är en sån sporre om någon ser och kan kommentera. Så man har lite att jobba med nästa gång.
TACK EMMA!
 
Så idag övade vi på att hon ska ge framåt, nedåt och suga på bettet ordentligt.
Jag ska träna på att inte sjunka inåt och vika mig i sidan för att ge efter ännu mer.
Då blir det helt fel.
 
Jag ska sitta kvar på det yttre sittbenet, upprätt och be hästen bära ryttaren.
Jag fick till det riktigt bra idag.VIENNA har ett hörn i ridhuset som är äckligt. Där kan hon vara spänd som en fiolsträng och man kan hamna i en rädsle-sax ihop med hästen.
 
Men jag kom ihåg vad K-G Svensson sa en gång. När en av våra ponnyer drog in rumpan och rusade iväg.   "Äntligen börjar hästen röra på kroppen! Utnyttja kraften till att få hästen att jobba på."
Jag gjorde precis så. Koncentrerade mig på uppgiften och jobbade Vienna bakifrån.
 
Det blev bra. Hon slutade stressa upp sig i hörnet och bar sig riktigt bra. Sög på bettet och joggade framåt. Så kunde jag kräva lite mer framåtdriv i steget.
 
Hon går ju inte med schwung än. Men att man kan sitta ner i traven någorlunda bekvämt är ett STORT steg framåt.
 
Fina VIENNA!
 
Sen arbetade jag med samma sak i galoppen. "Bär mig och ge inåt i cirkeln."  Hon gjorde som jag sa. Men i galoppen slår hon ofta upp huvudet, sänker ryggen och vill "äga" bettet själv.
Men hon gör fina galoppfattningar från skritt och saktar av till skritt direkt. Så hon HAR blivit starkare i vinter.
 
Nu ska jag jobba vidare med övergångar. Så dom blir mjuka och med bärighet. Vi har lång väg att gå.
 
.

Kommentarer
Postat av: Sabina Larsson

Hej Tänka.
Jag har helt missat ditt upprop på fb. Men jag hoppas att du vet att jag följer den här bloggen med STORT intresse. Och skulle bli jätte ledsen om du skulle sluta.

Och det är så kul att läsa dina inlägg. Speciellt när det gått så bra för er som det gjort i dem sista inläggen. (till skillnad mot mina) :-)
Jag blir lika imponerad av vilka fina hästar ni har varje gång jag kommer hit till bloggen. :-)

Jag önskar er en god fortsättning och att 2013 blir ett år med mycket framgångar för er och era superfina hästar!!

Svar: Tack Sabina! Misströsta inte, även om det har varit väldigt tungt för dig 2012. Du ska se att 2013 blir ett mycket bättre år. Allt gott inför det nya året önskar jag dig.
Ingrid Carlsson

2013-01-01 @ 18:50:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0