UNGHÄSTARNA.

Sommarlovet är över.......
 
 
På nyårsdagen blev INDIRA och LAVA 2 år.
Nu måste vi sätta fart med deras skolning. Skönt att ljuset återkommer. Då orkar man ta tag i det här också.
 
Jag har fått en box i stallet, där jag kan ta in och jobba med dom. YLVA och jag hjälptes åt idag.
 
INDIRA protesterade lite. Slog med frambenen och ville inte riktigt stå still, uppbunden.
Men vi jobbade på. YLVA gjorde mest med INDIRA.
Rykt, hovkratsning, tränsning, på med skramlande tömkörningsgjord. Sen dra ett täcke överallt på kroppen. Hon skötte sig allt bättre, ju längre vi höll på. Vi gick igenom tygeltagen idag. Hon käftade emot lite. Men det gick bra ändå.
Unghästar ska inte tröttas ut. Bara testa olika övningar.
 
Så släppte vi ut INDIRA och tog in LAVA istället.
Det kändes som om hon hade längtat efter lite rykt och pyssel. Hon njöt riktigt när vi borstade igenom tovorna i björnpälsen. Hon har fått lite regnskållor. Dom kliar.
 
Jag tog hand om hennes rykt. Men när jag skulle kratsa hovarna. Fick jag inte tag på bakbenet ordentligt. Då blev hon osäker och försökte utdela några oxsparkar. Jag sa till henne på skarpen. Varpå hon blev ännu osäkrare. Efter lite övertalning och ett bättre handlag från min sida. Så kratsade jag alla 4 utan svårigheter. Men jag får nog jobba lite mer med det här. Utan att göra någon affär av det.
 
Det är just det som är så viktigt och svårt med unghästar. Allt ska läras in. Utan att problem förstärks.
LAVA släppte lättare efter för tygeltagen.
Vi gick igenom precis samma saker med LAVA, som vi gjorde med INDIRA. Det blev en lyckad träning idag.
 
Sen fick LAVA stå kvar i boxen. Hon behöver ju lite mer mat är dom andra tjockisarna i lösdriften.
Hon stortrivdes ensam inne i halmen. Efter 2 timmars vila kom hon ut till dom andra igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0