HOVSLAGAREN OCH LAVA.

Mina unghästar har ju varit lite bängliga med vår Hovslagare. Han har ett beundransvärt tålamod.
INDIRA har ställt sig på bakbenen och fäktat med framhovarna.
 
Jag ville helst inte vara med. För jag blir arg och irriterad när dom inte sköter sig.
Men hur som helst, måste man hjälpa till när han kommer.
 
Så i morse tog jag in LAVA först, eftersom hon hade ont.
Det visade sig att hovväggen har separerats från kärnan i lamellranden. Inte konstigt att hon har ont, stackarn.
Där har det krypit in såna där jäkla bakterier. Så hon kunde INTE skos idag.
 
Det måste vara öppet och hållas rent och torrt. Så man får bukt med bakterierna.
Hovis skar upp, så mycket han kunde, och jag måste sköta hovvården NOGA!
 
Hon var fantastiskt snäll, fast det gjorde så ont. Hon viftade lite med frambenen. Försökte lite försynt bita mig en gång. Men lugnade sig snart. DUKTIGA LAVA!
Vid bakbenen gjorde hon några riktiga "oxsparkar"! Men jag vet numera att det beror på hennes storlek och obalans. Inte lätt att stå på tre ben då.
 
Resten av dagen har hon stått ensam inne i stallet. För att vila ordentligt. Hon har skött sig exemplariskt!
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0