DET BLIR ALDRIG SOM MAN TÄNKT SIG......

Det blev ingen löshoppning med unghästarna sist.
Det blev tömkörning istället. Det behövde dom. Riktigt nyttiga övningar.
 
INDIRA blev alldeles svettig mellan bakbenen. Sen duschade jag av henne. Tänk vad bra det går att lasta, och lasta av dom på transporten. Jag går fram med bägge hästarna fäller ner baklämmen och ber INDIRA att gå in.
 
Sen skickar jag in LAVA. Hon är lång och stor och brukar fråga "måste jag?" Ja! säger jag. GÅ IN! Då går hon snällt in, och jag stänger bommen och bakluckan.
Sen går jag in framme i transporten, ger dom lite godis och sätter fast dom.
 
När vi kommer fram, gör jag tvärt om. Går in fram. Matar dom med lite kraftfoder och tar loss bägge transport-grimskaften. Då har dom sina långa grimskaft på sig. Så öppnar jag bägge bommarna. Men dom måste stå kvar!
 
Så tar jag i svansen på en av dom, säger namnet och ber den backa ut. Lugnt och sansat. Sen gör jag likadant med nästa. Ingen stress. Det går så bra!
Jag är jättestolt!
____________________________________________________
 
Idag, när jag skulle rida VIZZLA. Var hon tjock i bägge frambenen! JÄKLAR!
 
Hon slog på sig i tömkörningen sist, och nu har det svullnat. Så nu står hon med spritbandage på kotorna, och jag hoppas det ger sig under natten. Det är så typiskt. Just när jag kommer igång med ridningen så händer det nåt med hästen. VAD GÖR JAG FÖR FEL?????? .

Kommentarer
Postat av: Sabina Larsson

WOW!!
Får jag skicka ner alla mina hästar till dig för lastträning???
Hade jag bott där nere så hade jag absolut velat ha din hjälp med att last träna mina hästar!
Sån där pli/koll osv har jag aldrig på mina hästar när det gäller lastning. Jag blir överlycklig om jag överhuvudtaget får dem att gå in i transporten.
Hur gör du? Har du några bra tips på hur jag ska träna för att få mina hästar lika duktiga som vad dina är??

Tråkigt med Vizzla. Och Vienna. Hon hade väl fått någon hovböld tyckte jag att jag såg på facebook.
Hoppas Vizzla blir bra snart igen så ni kan fortsätta träningen.
Och du gör inga fel!! Ibland har man bara otur. Se på mig. Hur mycket otur har inte jag haft dem senaste åren?
Håll ut. Det vänder snart!
KRAM

Svar: Tack Sabina för dina peppande ord. Ibland är det bara så mycket på en gång. Det vet ju du. Som har upplevt så mycket motgångar med hästarna. Tråkigt att du inte vill visa Cherokee på 3-års.Även om hon är liten, så är det ju ett bra steg på vägen till utbildad häst, att visa dom.. Men det är svårt att vara själv när man ska träna.
Idag ville inte LAVA gå på transporten. Hon brukar gå in efter INDIRA. Nu stod hon i hagen och gnäggade. I transporten stod storasyster VIZZLA. Då går jag INTE in, tyckte LAVA. Men hon var förvånansvärt lätt att övertala.
Lycka till med dina hästar Sabina! Fina vinterbilder som du lagt upp.
Ingrid Carlsson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0