FLERA PROMENADER.......

Vi fortsätter våra vandringar med blandade resultat.
En dag i skymningen kom en skimmel vandrande med matte mot ridhuset. Då fick INDIRA fullkomligt tokspel.
Hon hoppade och studsade. Jag kunde inte nå henne alls. Hon hoppade inte på mig. Men var helt vild och skuttade omkring och gjorde luftsprång och sparkade bakut åt alla håll. Alla aktade sig.......
 
Till sist försökte en rar tjej, Cecilia,  ge mig lite goda råd. Det var ju inte läge just då att snacka häst.
Men när jag hade fått lite styrning på hästen igen, så kunde jag leda henne tillbaka till stallet.
Efteråt sökte jag upp Cecilia och bad om hennes råd.
 
Hon sade sådant som jag redan tränar på. Men dagen efter bad jag henne vara med och titta på mig och INDIRA.
Då kunde hon verkligen hjälpa mig att bli tydligare mot INDIRA.
 
Vårt problem är:  att hon söker stöd hos mig genom att klättra inpå mig. T.o.m. hoppa in i mig. Samtidigt som jag skrämmer henne, och är otydlig. Inte helt lätt att få ihop.
 
Men hemläxan blev:  Var TYDLIG!  Låt henne inte komma inpå dig. Men rätta henne lugnt, utan att skrämmas.
Tack för tipsen!

Jag behövde verkligen lite påminnelse om hur man hanterar hästar. Sen dess har 3 promenader gått riktigt bra.
 
Jag har börjat trava INDIRA lite, för att se om hon är halt. Men hittills ser det bra ut. Hon är rörlig och fin i bägge bakhaserna. Snart ska vi på återbesök till veterinären.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0