DIXIE TILL SOLVALLA.

I morgon är det dax. Då ska vi till Solvalla och höra vad Doktor Rülker har att säga om Dixie.
Ikväll har jag suttit och skrivit ner datum för skadan och hältor.

Vilken tapper häst hon är. Helt fantastisk.
I oktober 2002 halkade hon på ett isigt berg och slog hål på Carpal-leden vänster fram.
Hon stod 14 dagar på Ultuna. I mars året därpå, var hon igång igen. Då trodde jag att faran var över. På Ultuna hade dom sagt att det var bara 50 % chans att hon skulle bli frisk.

Sen kom hennes allra största framgångar på hoppbanorna. Hon vann ofta både 90 cm och 1,10 hoppningar. Ända upp till 1,20 hoppade hon felfritt.
Sista tävlingen var i juli 2006.
Hon snubblade ofta. Ibland gick hon omkull utan synbar anledning. Ibland var hon stel i bakvagnen.
Det läser jag nu, i hennes dagböcker. Då såg jag inget mönster i detta.

För där emellan var hon fantastiskt lydig, lösgjord och fin i ridningen. Vi tränade mycket Western och Cavaletti-kurser med öppna och sluta. Fina galoppfattningar........
Ja, på hösten 2006 fick hon oklara hältor. Kändes ofräsch på något sätt.
Så hon fick åka till min kompis Kicki för vintervila.
I mars 2007 kom hon hem, och skulle sättas igång. Då insåg jag att hon inte var frisk.
Vi åkte till Solvalla. Hon verkade ok tills dom gjorde ett böjprov vä. fram.

Hon kastade sig upp i luften och blev blockhalt. Ville inte ställa ner hoven ens........
Jag minns hur hemskt det var. Det kommer säkert bli likadant imorgon =(
.............................................................................................................


Min ÄLSKADE häst. Som jag har haft sedan hon var 1,5 år.
2010 blir hon 15 år.
ROBINS DIXIE  Född: 1995
E: Robin Crusader
U: Indiana Mischief.
Uppfödare: Ola Björkqvist, Gotland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0