FLYINGE.

Nu har jag landat efter helgen i Flyinge. Det var en omtumlande helg, som gick i 120 knyck......
Så är det ju alltid när man lever ihop med Ylva.
Jag försöker få henne att landa och andas emellan varven. Men jag kanske är gammal och trött?
Hinner inte riktigt med i svängarna ibland. Men roligt var det, och en massa nya intryck fick jag. Som måste smältas hemma i lugn och ro.
Jag landade på Malmö Airport. Delade en taxi med en rar tjej till Lund. Där hämtade Ylva mig.

Sedan hade vi bråttom till en av hennes lektioner. Det handlade om "Road Work". Det är det vi kallade uteritter på min tid.
Men nu måste man medvetet rida i varje del av uteritten. Arbeta hästen alltså. Förr kunde man "åka" lite mer.
Eller det kanske man inte skulle ha gjort?
Hur som helst, deras uppgift var sedan att rida hästarna 10 min skritt, 20 min trav och därefter galoppjobb på galoppbanan. Dom skulle medvetet klocka sin ritt. Ett varv i 300 m tempo och ett i 350 m tempo.
Hur gick det? Ja, första varvet gick för snabbt. Men sedan hade alla lärt sig att hålla rätt galopptempo.
Här kommer några bilder från en "lektion" på Hippolog-utbildningen.
Ylva rider en Skolhäst E: Robin Z.





Nästa lektion, stress, stress. Var unghäst-ridning för Jens Fredriksson.
Då skulle Flyinges 4-åriga hästar drillas i hoppning.
Ylva red en uppkäftig Fux-valack. Som förra fredagen slängde av henne. Så hon fick besöka sjukhuset.
För röntgen av lungor och rygg. Han hade trampat henne på benet och i ryggen. Som tur var hade hon säkerhetsvästen på. Han hade glimten i ögat kan man säga, och Ylva var väl inte helt avslappnad,
efter förra resan.
Men den här gången gick det jättebra. Jens lotsade sina elever med bra instruktioner. Han fick alla att slappna av och rida sina hästar i en härlig form och takt. Tack vare att han beordrade alla att ta enhands-fattning i tyglarna.
Så blir det mindre hand och mer sits, som han sa.
Det var så roligt att få lyssna och se hur hästarna kom loss. Det var ett gäng mycket fina 4-åringar som dom red.
Tyvärr fotade jag med Ylvas kamera. Jag kanske kan låna en bild av henne senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0