LÖRDAG 12/9.

Idag var det Fölvisning på Flyinge. Dels var det RIKSFÖL som skulle avgöras. På kvällen var det Elitföls-auktion.
Men vi började morgonen med att jobba Vienna.
Ylva longerade henne.






Sedan var det min tur att få prova lite. Jag ville att hon skulle försöka länga traven lite. Skjuta på bättre bakifrån och att korta sig. Så hon får ett större register i gångarterna. Jag vet ju att hon inte är någon dressyrhäst. Men elasticitet i gångarterna är alltid bra = häst-gymnastik.


Tinka "In action"!  Åh, vad jag älskar den där hästen.
Synd, att jag är så feg, att jag inte vågar rida henne. Hon är så STOR!
Jag tror att jag kommer att rida henne med glädje. När hon har blivit lite mer utbildad.
Men det är på G......

Eftermiddagen ägnades åt fölen. Vilka små porslinsdockor. Helt underbara.
Det är de BÄSTA fölen från hela Sverige som samlas till RIKSFÖL.
Först väljs det bästa dressyrfölet och det bästa hoppstammade fölet ut. I knivskarp konkurrens.
Till sist väljs BIS-fölet ut. I år blev det, för ovanlighetens skull, hoppfölet E: Niveau.
Bilden föreställer bara en av deltagarna, som jag tyckte var så bedårande söt.


På kvällen var det Elitföls-auktion. Det var festligt uppdukat i Wallenberghallen, det jättestora ridhuset.
Med bord och vita dukar. Champange och snittar. Kul, att bara vara på plats och uppleva detta.
Men hur gick det på auktionen?  INGA BUD!!!!!!
Ston med föl, visades upp. Det ena efter det andra. Vackra, putsade, välvisade. Men ingen bjöd.
Utgångspriset var 25.000:-, Några bud kom, men oftast ville uppfödaren ha ett högre bud. Jag vet ju att det har kostat mig nästan 30.000:- / föl.  Bara att föda upp dom. Det är klart att uppfödarna vill ha något för sitt arbete också.  Ett föl såldes för 102.000:- !!!!!, Ett gick för 25.000:- och ett för närmare 60.000:-.
Men det var bara 3,  av 28 st som såldes. Det tycks som om fölauktioner inte riktigt går hem hos svenskarna.
Det är mycket populärt i övriga Europa.
Sist på dagen tvättade vi Vienna. Inför Kvalitetsbedömningen imorgon. Vi visste fortfarande inte om vi skulle få vara med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0