VIZZLA VALENCIA LT

Vår fina 3-åring. Som står på Kringstads stables i Harlösa, där YLVA bor.
Kärleken mellan henne och SANTONIO IV verkar ha gått över.

Hon kommer, så fort Ylva kommer till hagen. Men så jagar hon bort SANTONIO. Han får liksom inte komma fram till "matte". Hon är alltid pigg på nya uppgifter. En väldigt ambitiös häst.

Hon har en lättare åkomma i halsen, som ska opereras den 19/12. Jag hoppas bara att allt går väldigt bra. Det är struppipning. Att ett membran i strupen är lite slappt och ska sys.
Det är vanligt på stora, långhalsade hästar.

Det upptäcks ofta när hästarna sätts igång, med inridning vid 3 - 4 års ålder. När dom ansträngs, så hörs ett karakteristiskt ljud. Det märkte Ylva när hon galopperade på Vizzla.

Sen ska hon få en lång och välgörande vila. Innan hon sätts igång ordentligt i vår. Om allt går så bra som vi hoppas.
_________________________________________________________________________________

Efter nyår, när fölet LAVA är 7 månader. Så ska Ylva hämta hem VIENNA istället.
Då ska hon sättas igång, efter ett års föl-vila.

Jag tycker jämt att vi sätter igång hästar. Men aldrig att vi får fortsätta att utveckla dom.

VIENNAS utbildning har ju varit så här:
Vi köpte henne som 2-åring. Då red vi in henne och förbereddes henne inför 3-års visning.
Efter den så betäcktes hon med:


 CARLAND,  och födde VIZZLA VALENCIA LT.

Efter avvänjningen så körde jag ner henne till FLYINGE.
Så tog YLVA hand om hästen och utbildade henne inför Kvalitetsbedömningen 2009.


VIENNA (53), 5 år.


Hon hann också starta på några hopptävlingar.  Upp till 1.10 innan hon kördes till http://www.millegarne.com/index.php  Millegarne stuteri, för betäckning igen.



Den här gången blev hon betäckt med CAMARO M.
Han är pappa till VIVA LA DIVA LT  "LAVA".

Efter 20 mån. i Flyinge så kom hon hem till mitt stall igen.
Så jag red en hel del på VIENNA under hösten. Vi red lektioner på Vendelsö Riskola.
Det var jättekul. Men i november blev det för halt och snöigt här i Gudö. Så hon fick vila inför fölningen.

Så nu äntligen är det dax att sätta igång VIENNA igen. 2012 ska bli hennes år, hoppas vi.
Man lever på Hoppet som man säger.

Men jag är väldigt glad för att vi nu har 2 fina stoföl efter VIENNA.
Nu när hon är utvald som ett särskilt värdefullt sto i SWB-aveln.
Ett SELEKTIONSSTO!
Se här, hennes BLUP-sida:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/168216-vienna-53-swb



.


Kommentarer
Postat av: Sabina Larsson

GRATTIS!!!! Till att Vienna blivit utvald till selektionssto!!! Jätte kul ju. Det är inte alla som har så fina ston att avla på! :-)

Hoppas nu att hon och Ylva får några fina år på tävlingsbanorna innan det är dags för Vienna att åter gå in i avelsboxen! :-)



Ska ni behålla någon av hennes fina stoföl för framtiden?? Eller ska ni sälja både Vizzla och Lava?



KRAM

2011-12-15 @ 13:16:45
URL: http://sabina.häststudio.se
Postat av: Ingrid "Tinka" Carlsson

Min plan är att behålla stona inför framtiden. Vi får se om jag har råd. Men jag hoppas på det.

2011-12-15 @ 15:13:34
URL: http://www.lintrollets.se
Postat av: Sabina Larsson

Kul!! Då håller jag tummarna för att det ska bli så! :-) LYCKA TILL!!! :-)

2011-12-16 @ 12:12:15
URL: http://sabina.häststudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0