LÖSHOPPNING.

Hade jag vetat hur vädret skulle bli, hade jag aldrig åkt ut med hästtransporten.
Efter löshoppningen var jag helt insnöad. Kom inte ur fläcken. Gårdens traktor fick släpa oss fram till vägen.
Så lastade vi in VIZZLA och åkte i krypfart hemåt. Men ändå måste man ha fart, för att inte fastna i snön.
Vägen syntes inte.  ALLT VAR VITT! Snön drev igen spåren så man fick gissa var vägen gick.
Det slirade och halkade. USCH, vilken hemresa!
Väl hemma så kom jag inte uppför backen och till sist strejkade bilen. Den bara stannade och ville inte
fungera mer.
På kvällen fick vi igång den igen.

Hur gick det då på LÖSHOPPNINGEN?
Som vanligt skötte sig VIZZLA utmärkt. Hon var lite spänd av all snö som yrde in i ridhuset och blåsten som skallrade i väggarna. Men hoppningen gick lysande!
Helt obekymrad kliver hon över hindren.
Men sen, vill hon inte bli infångad av mig.
Hon tycker jag är stressad och otäck.
Tänk, vilken känslig häst!

Hon blev så stressad att hon stillastående hoppade över plastbanden runt arenan och gick och
"paratade" med stora spegeln istället.
Tydligen var hennes spegelbild mycket tryggare än matte.
Då blir man ju rädd att hon ska hoppa in i spegeln och skära sig.
Ta det lugnt. Smyg inte, men jaga inte upp henne heller.
Ja, Vizzla är känslig.

Nu gick det ju bra. Efter ett slag lugnade hon ner sig och gjorde det hon skulle.
Hur ska jag bli lugn och trygg för henne?
Det får jag jobba på.

Tette var också där med TJABO. En 3-årig Quarterhingst. Elliots kompis.
Han har inte löshoppats sedan april 2010.
Han hade blivit en riktigt kraftig Quarter-bit.
Stora muskler bak och fram.

Han kom väl ihåg uppgiften.
Hoppade med glädje. Tog i rejält och hoppade med mycket luft emellan.
Då höjde Malin oxern 10 cm till........
Då svek modet. Han hade ju hoppat så fint. Så vägrade han 2 ggr. Så sänktes hindret igen.
Då hoppade han med mycket luft igen.
Ja, dom är roliga hästarna.

Johan och Tette fastnade också i snön på Jursta gård. Traktorn fick jobba hårt den dan.

Nu ska jag försöka lägga in bilder och film som Tette tog. Hjärtligt Tack!

http://www.youtube.com/watch?v=r-cBH8QIjIs






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0