I DAG:

LAVA är en månad idag!


Här är hon alldeles nyfödd.


Första dagen utomhus.

För några dagar sedan tyckte jag att hon började bli intåad fram. Så jag ville absolut ha hit min hovslagare.
Underbara Elisabeth!

Så tålmodig med mina hästar. Tack för att du finns!
Vi tittade på LAVA, men nu var hon rak och fin igen.......
Ingen åtgärd.

Men det var hög tid för en översyn av alla hästfötterna.
INDIRA har blivit riktigt fin efter förra korrigeringen. Men fortfarande pytte-lite utåställd nedanför framkotorna. Hovslagaren tog en aning på utsidan av hoven på bägge fram.
Oj, vad INDIRA skötte sig bra, lilla fölet! Alldeles still stod hon, ensam i stallgången.
När hon var klar fick hon gå in i boxen så tog vi ut DIXIE och stängde dörren. 2 små gnägg hörde vi.
Annars var fölet helt lugnt.
Bägge mamma-stona blev verkade. Det är otroligt vad hovarna växer snabbt nu i sommar.

ELLIOT hade en glapp-sko. Han blev helt nyskodd.

Sen var det dax för ridning.
Han var riktigt pigg nu ikväll. Jag skulle bara vara ute i 30 min. Men han travade käckt på........

DÅ SÅG JAG  Ä L G E N !

Det stod en stor tjur, en liten bit in på en tomt. Vi hade just passerat förbi öppningen i häcken.
Det här gick ju bra....... ELLIOT märkte den inte ens. Hann jag tänka.
Då slog han på en TVÄRNIT. Blåste varningsluft genom näsborrarna, kastade om o ville rusa tillbaka.
Jag drog i ena tygeln så att han snurrade runt.
Han blev ännu mer upprörd och ville springa ÄNNU fortare därifrån.

Då sa jag "WOHA" som jag har lärt honom betyder "stå still". Då stannade han, så jag hann hoppa av.
Från marken känner jag mig säkrare, tryggare. Det smittade av sig till hästen.  Så vi kunde gå hem tillsammans i lugn och ro. Det blev ju bra ändå. Duktiga Elliot!



Kommentarer
Postat av: Sabina

Tänk vad tiden går fort! Båda dina föl har redan hunnit bli en månad gammla. :-) Cherokee är idag tre veckor gammal och har växt en hel del.

Jag mätte henne förut som jag sa men glömde bort att säga det till dig. Då var hon ca 98cm i manken. Plus minus någon centimeter.

Kul att det ändå går så bra med Eliott. Trots "incidenten" med älgen, om man nu kan kalla det en "incident" Men nu är han ju en erfarenhet rikare! :-)

Hoppas det fortsätter gå bra för er!!



Kram

2011-07-08 @ 13:55:07
URL: http://sabina.cybersite.se
Postat av: Susan

Kul att du såg älgen, han brukar bo hos mig men gillar inte att dom sågar ner skogen nu. Det var en tjej inne i Eliotts hagen nyss och höll på med honom... men han såg nöjd ut.Visste inte om jag skulle säga ngt och antog att det var din dotter.... men det är lite sent.

Sov gott / Susan

2011-07-09 @ 01:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0