LAVA ÄR HALT!

Aldrig får man vara riktigt lugn......
I tisdags tog jag hem mammorna med fölen. För att dom små skulle få vila.
Då såg jag att Lava var lite halt.
Hon har varit lite uppdragen i kotorna och svullen runt kronleden. (Har jag lärt mig att det heter.)

Hon har ingen feber, ingen ökad puls eller värme i lederna...........
Så fick hon sova inne i boxen hela onsdagen. Hon sov och hon sov.
På kvällen var hon pigg.
När jag tog hem INDIRA var hon också oren i gången.

VAD ÄR DET SOM HÄNDER?

Tydligen växer fölen väldigt just nu. Därför tror jag dom har blivit trötta i benen av att vandra med sina mammor i hagen. Ska dom inte klara av att gå på bete?

I morse var bägge pigga, ohalta och fick gå till hagen.

MORGONBILDER:


Här är alla 4 på betet. VIENNA, INDIRA, DIXIE och LAVA i närbild.


INDIRA är väldigt rar, och väldigt vig!


Här går hon undan, för nu kommer VIENNA.


LAVA,  INDIRA (skymtar) och DIXIE.



Hej kompis!


LAVA är kaxig och INDIRA tuggar. Vem är "storasyster" igentligen?





Så gick jag hem och mockade stallet. Sen tog jag en liten dvärghund med mig på promenad.
När jag kom förbi hagen var

LAVA UTE PÅ VÄGEN!

Det är en rejält trafikerad väg. Mitt i korsningen Bondvägen / Tutviksvägen, stod hon.

Oj, oj, oj! Tur att jag just kom förbi.
Men när jag närmade mig hagen så blev hon rädd, och kastade sig rakt igenom tråden, in till dom andra.
Hon raserade hela staketet.

Jag knöt ihop trådarna hjälpligt och hämtade grimmorna.

Det är DIXIES förtjänst att det inte blir allmän kalabalik vid såna här tillfällen.
Hon tar sin flock och går bort till andra ändan av hagen.
Så fick jag be grannen om hjälp att vakta 2, medan jag gick hem med 2.

DÅ, VAR LAVA HALT IGEN!
Nu får hon vila ordentligt i boxen.
Nu ska jag ut och laga hage.
När ska jag få vila?



Kommentarer
Postat av: Sabina

Hej Tinka!

MIna föl får aldrig sova ute på nätterna. Det törs jag inte. Vill hålla koll på dem!

Dina föl kanske behöver få sova inne på nätterna ett par dar och vila upp sig?? Då kanske dem blir bättre. Men jag vet inte.

Jag hoppas att dem blir bra snart iallafall!!! :-)



Vad skönta att det gick bra ändå med sto och föl när Lava rymde! Det är alltid läskigt när dem göra det. Hoppas det inte händer igen!



Kramar /Sabina

2011-07-14 @ 15:19:36
URL: http://sabina.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0