HEJ PÅ ER ALLA!

Vad det är roligt att få kommentarer i bloggen.
TACK!

Det är verkligen inspirerande. Ibland skriver man, och skriver.......
För vem? Undrar man. Jag tycker om att samla mina tankar. Men det är ju jättekul med respons från någon annan.
Monica undrade vilken ras vi föder upp?

VI HAR EN LITEN KVALITETS-UPPFÖDNING OCH -UTBILDNING AV HOPPHÄSTAR.
Det är det som kallades Halvblod förr. Numera är det SWB = Svenskt Varmblod (Inte att förväxla med travare. som också kallas Varmblod).
Men ROBINS DIXIE, "Dixie" är en Quarterhäst. Så hennes föl är korsning SWB / Quarter. Men registreras efter pappans stambok och blir därför SWB med grå papper. = ej godkänd stam i alla led. Det tar 3 generationer innan avkommorna får gröna papper och är renrasiga SWB.
ASVH som är vår rasorganisation har en s.k. öppen stambok. Det betyder att dom godkänner andra raser i stamböckerna, men dom får olika raskoder och olika färg på papperen.
Vi hoppas att alla hästar som föds här ska visa framfötterna i hoppning, längre fram i livet.

DIXIE tävlade framgångsrikt upp till 1,20.
VIENNA har startat 1,10, tränat fälttävlan och 1,30. Hon fick 9-9 i löshoppning på 3-årstesten och VANN Mälardals-championatet i löshoppning 2007.
VIZZLA (3 år) har hoppat 1,30 i löshoppning och fick 8-6 på 3-årstesten.
ELLIOT (3 år) har löshoppat 1,30,  med goda omdömen.
Bägge 3-åringarna ska i höst fortsätta sin utbildning i både dressyr och hoppning under ryttare.

Jag tror på en mångsidig utbildning av hästen. Gärna träna som till fältävlan.
Då får hästen träna terränghinder, dressyr och banhoppning. Dessutom Westerntränar vi våra hästar.
Det ger en enorm utveckling för att bli balanserad, självbärig och "på bakbenen". Med stor bogfrihet.
Det är riktig gymnastik för hästar.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu till fölen:

INDIRA går i en stor gräshage ihop med mamma. Hon är lite svårfångad på kvällen, efter en hel dag i frihet. Men hon behöver komma in och sova ordentligt. Så kan mamma DIXIE få kraftfoder och så mycket hö hon orkar äta.

LAVA utvecklas jättefint (tror jag). Veterinären kommer hit ikväll för att kolla upp henne. Hon ska lyssna på lungorna, kolla naveln och ta blodprov. För att se om vi kan sluta medicinera henne.

Så på torsdag morgon ska jag åka till Solvalla, med blodprovet, för analys.
Hoppas värderna är bra då.
Tack för ordet. Vi hörs igen.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Det är så kul att läsa din blogg. Alltid är det något nytt på gång eller som har/ska hänt/hända! :-)



Och idag blev jag extra glad när jag läste om ert sätt att uppfostra och utbilda era hästar. Jag har precis samma åsikt!!!! :-)

Och jag har alltid gillat wstern. Tyckt det är spännande. Men aldrig riktigt provat på. Men nu efter att ha skaffat en hovslagare som är westernryttare har jag blivit ännu mer inspirerad!



Lycka till med lilla Lava. Jag hoppas att resultatet blodprovet blir bra!!!



Kramar

2011-06-15 @ 12:58:27
URL: http://sabina.cybersite.se
Postat av: Ulrika Herrlin

Följer din blogg slaviskt. Roligt att se bilder på och läsa om dina hästar och deras framsteg!!! Dock är jag dålig på att kommentera....

2011-06-15 @ 13:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0