OROLIG DAG.

Först löste sig allt och verkade bra. Så fölis och mamma gick ut i en hage på morgonen. Kl 10.00 tog jag in dom igen för att fölis var trött. Så sov dom till kl 15.00. Då fick dom komma ut igen.

Denna varma dag var tydligen 3 timmar för mycket. Fölis blev både uttorkad och utmattad.
Hon blev så trött att hon inte orkade upp på benen.......
Alltid gör jag dumma misstag. Men hur ska jag veta hur allt ska va? När jag inte har någon erfarenhet.

Jag ringde Veterinären. Hon sa: "Det fattar du väl. Du måste väcka fölungen och ställa henne upp VARJE TIMME så hon kan dricka, i 4 eller 5 dygn!"
Hur skulle jag kunna fatta det?
"Hur mycket mjölk har hon druckit?"

Hur ska jag mäta det? Hon dricker ju upp det som hon suger ut.
Veterinären är bra att ha. Men när det är kris, kan dom ge mig så dåligt samvete ibland.
Jag förbannar mig själv, som inte har mer erfarenhet och vet mer om allt.
Jag fattade i alla fall att hon var dålig.

Så nu ställer jag henne upp varje timme. kl 18.00 var det på MYCKET skakiga ben hon gick till spenarna. Slickade lite tafatt men fick knappt i sig något. Jag försökte ge henne mjölk i nappflaska. Lyckades inte.
Kl 19.00 lika skakigt och tafatt. Kanske 5 klunkar mjölk.

Kl 20.00 lite bättre, kanske 2 dl mjölk. Ju svalare det blev, desto piggare blev fölis.
Nu, kl 24.00 har hon faktiskt kommit upp på benen av egen kraft.
Men jag ska fortsätta att vaka.  Så inget mer händer.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Mamma jag vet precis hur det känns! Samma är med hästjobb och chefer, allt man gör rätt får man inte ett ord om men såfort man gör minsta fel är man ju totalt dum i huvudet!!!



DU är duktig och du kan mycket! Ibland blir det bara lite fel ;) Du ska se att det blir bättre med fölis. Kanske bättre att ta ut henne på kvällen när solen inte ligger på lika starkt?



PUss

2011-06-05 @ 10:28:37
URL: http://ylva87.blogg.se/
Postat av: Sabina

Hej Tinka!

Det är jobbigt när det blir så där. Men det där veterinären sa till dig om att du måste se till att fölet dia VARJE TIMMA i 4 -5 dygn har jag aldrig hört. Och det har jag inte gjort med dem fyra fölen jag fått.

Första 1-2dygnen har jag ju haft väldigt mycket koll dagtid. Kanske varje timma. Men på nätterna har det nog bara varit varannan timma. Sen har jag trappat ner "vakten" så det blir längre och längre mellan varje spring ner till stalelt på nätterna!



Och DU ÄR JÄTTE DUKTIG och mycket mycket nogrann med dinna hästar. Så inte ska du må så dåligt!! Det kommer att bli bra!



Massa kramar // Sabina

2011-06-05 @ 11:28:06
URL: http://sabina.cybersite.se
Postat av: Ingrid "Tinka" Carlsson

Tack Ylva och Sabina!

Tack för dom upp-piggande orden. Jag är ganska slut i huvudet just nu. Men fölis mår allt bättre. Hon springer glada rodeorundor runt mamma Dixie nu.

Det är gott gry i den tösen. Trots en klantig matte.

2011-06-05 @ 19:16:09
URL: http://www.lintrollets.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0