FY FÖR ÄLGAR!

När jag skulle ta hem hästarna i går kväll.  Var dom lite stirriga. VIZZLA glodde bort mot ett snår. Jag tänkte "Det kanske står en ÄLG där". Men jag började vandringen mot älgen.......
Det stod en mörk klump i snåret, 5 m från vägen. Ju närmare jag kom så såg jag att det var en stor älg-ko, som glodde tillbaka. "SCHAS KATTA!"

Men den rörde inte en min, glodde bara tillbaka.
Då började hästarna hetsa upp sig. En bil låg och krypkörde bakom.
Allt blev kaos. Vizzla dansade iväg och gick omkull!

Hon kom upp på benen igen. Hetsade upp sig ännu mer.
Det slog gnistor om häst-skorna, mot asfalten. Det var på vippen att hon ryckte grimskaftet ur handen på mig.

Hon gick omkull en gång till!
Det var hemskt. Hade jag släppt, hade det ju inte hänt. Jag vet att det var mitt fel att hon drogs omkull. Eftersom jag inte kan ha en lös häst här i trafiken. JÄVLAR!

En rar hästägare stannade sin bil, och kom för att hjälpa mig. Hon fick ta VIENNA som var ganska lugn, i den här situationen. Då hade vi lyckats passera ÄLGEN, som bara stod o glodde.
Så kunde vi komma hem. PHU!
Tack, du okända, som hjälpe mig.

När vi kom hem, såg jag att VIZZLA hade fått skrapsår överallt!
Hon har fått en lårkaka på skinkan. Skrapat av hud på has, kotor och flera andra ställen. Det blödde från flera småsår och ett jack på insidan av frambenet. asfalt är hård och hovar är vassa.........

Hoppas nu bara att hon inte blir halt eller får feber.
Idag när jag kollade henne. Hade hon klarat sig ok. Hon gick utan problem till hagen. Verkar inte halt. Men mycket rädd för alla buskar. Stackars Vizzla!

Jag ställde in, den planerade, ridningen på Jursta idag.


Kommentarer
Postat av: Tina

Fy vilket otursdag! Håller tummarna att det vänder och att hon inte får några värre skador. kram

2011-05-02 @ 17:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0