HÄSTDAG!

Ja hela dagen, känns det som, har jag tränat hästar. Kl 22.30 kom jag hem från stallet.
Men roligt är det.
 
Här är "lilla" LAVA och YLVA ute på promenad.
Visst är hon lik sin mamma?  Jag menar hästen, alltså!
 
Vi började med unghästarna. Dom skulle avmaskas. Sen fick dom smaka kraftfoder. Det är inte alla unghästar som gillar det. Det måste dom vänja sig vid. Men bägge tyckte det var "MUMS"!
 
Det gjorde första tränsningen lite lättare.
 
Så idag har dom haft träns på sig. Bett i munnen och ätit "hästgodis".
 
Vi borstade, kratsade hovarna och pysslade med dom. Tänk vad lätt och roligt det är att jobba med unghästar.
Sen gick vi en promenad med var och en för sig. Den andra fick vänta i boxen.
 
INDIRA var lite upprörd och dansade omkring i sviktande spänd trav,  med svansen i en knorr över ryggen.
Sen skulle hon lära sig gå över en pressenning. Oj, vad hon kan hoppa. Både på längden och tvären. Bara inte trampa på det där prasslande otäcka underlaget..........
Hon söker skydd hos mig. Det är ju trevligt. Men 300 kg unghäst i ryggen, är inte riktigt bekvämt.
Efter tålmodig träning så följde hon lugnt med sin matte över det otäcka. Till sist kunde vi göra halt och stå stilla där. Då var vi nöjda. Så fick hon lära sig bli avspolad också. För hon var svettig.
 
Med LAVA gick det mycket bättre. Ylva ledde henne på promenaden. Sen över pressenningen. Det tog bara några raska svängar över,  innan hon lugnade ner sig och kunde stå stilla och gå lugnt.
Hon blev inte ens svettig. Duktiga LAVA!
 
Här galopperar unghästarna efter dagen jobb. INDIRA närmast kameran.
 
YLVA och jag var mycket nöjda med dagens jobb. När vi åkte till Veberöd och delade på en pizza.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Sen åkte jag vidare till Emmas stall.
Just då kom dressyrtränaren LIZETTE dit. Hon skulle träna Emma, som hade missuppfattat tiden. Då fick jag chansen att hoppa in istället och få en dressyrlektion med VIENNA.
Hon gjorde ett bra arbete. Fast det blev mest skritt. VIENNA skulle lära sig att böja igenom halsen och länga ut den. För att få igång rörelsen i ryggen. Mycket nyttiga rörelser.
 
Därefter longerade jag RICKY. Körde vatten till hagen och mockade 2 boxar.
Så var den här dagen slut, och jag med. GOD NATT!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0