HÄSTJOBB.

Det finns alltid massor att göra om man har häst.
I morse när jag slutade jobba. Så åkte jag till Emmas stall och tog in VIENNA och VIZZLA. För jag skulle longera dom. Först fick dom kraftfoder, och jag gick in till Emma för att planera lite.
 
Emmas hästar står inne, för att inte äta för mycket gräs. Mina hästar får komma in, för att äta mer hö och kraftfoder.
Så olika kan det vara.
 
Just då kom ett riktigt regnoväder. Så dom fick vila på maten en stund. Sen sken solen igen och jag började jobba med hästarna.
 
VIENNA har fått ett skav, eller knottangrepp, just där sadelgjorden ligger. Så jag ville inte spänna någon gjord om hennes mage. Därför kunde jag inte komma åt henne ordentligt i longeringen.
Men hon jobbade så bra det gick i alla fall.
 
VIZZLA jobbade med Pessoalongen på. Jag var inte riktigt nöjd med hennes arbete. Men hon gjorde nog så gott hennes kropp förmådde. Hon trampade på bra. Blev alldeles vit av svett mellan bakbenen. Det brukar vara ett gott tecken. Men jag hade önskat att hon skulle ha böjt sig mer i kroppen och burit upp sin framdel bättre.
 
Men man får inte pressa unga hästar för mycket. Hon är ju så arbetvillig, så man får stoppa sig själv för att inte överarbeta henne.
 
Sen har tre av hästarna lite bakterier i bärranden, som vi behandlar.  Så det finns alltid massor att göra när man har hästar.
 
På kvällen åkte Emma och jag till en bonde, och beställde hösilage till hästarna. Skönt att det är fixat nu. Hoppas vi har fått tag på bra hösilage till vintern.
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0